Pirkanmaan
Hyvinvointialue

Selkeä visuaalinen ilme ja lanseeraus Suomen suurimmalle hyvinvointialueelle

Kuinka säilyttää designissa tuttu ja turvallinen – mutta samalla inspiroida ja innostaa? Me näytämme!

Suomen suurin hyvinvointialue

Sote-uudistus eli hyvinvointialueiden perustaminen vuoden 2023 alussa mylläsi suomalaista terveydenhuoltoa laajasti. Tämä tarkoitti muutoksia myös bränditasolla: vaikka palvelut ja toimipisteet pysyivät enimmäkseen ennallaan, niiden kattobrändeissä tapahtui muutoksia.

Ennen uudistusta oli selvää, että Pirkanmaan hyvinvointialueesta tulisi Suomen suurin hyvinvointialue noin 500 000 asiakkaallaan ja 19 000 ammattilaisellaan. ”Pirhan” kattobrändi- sekä ilme korvaisivat kuntien omat visuaaliset ilmeet sote-palveluissa ja tulisivat näkyville Tampereen yliopistollisen sairaalan Taysin sekä Pirkanmaan pelastuslaitoksen ilmeiden rinnalle.

Haaste

Me Duran Creativella yhdessä Ahjo Communicationsin kanssa saimme tehtäväksemme rakentaa Pirkanmaan hyvinvointialueen kattobrändin ja ilmeen. Tilaajan toiveena oli saada aikaiseksi visuaalinen ilme, joka pystyisi puhuttelemaan hyvin erilaisia ihmisiä hyvin erityyppisissä tilanteissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon brändeissä on vahvasti kyse luottamuksesta ja turvallisuuden tunteesta. Haasteena oli luoda kattobrändi, joka tuntuisi samanaikaisesti tutulta ja turvalliselta – mutta toisaalta myös uudelta ja innostavalta.

Brändin tulisi rakentaa mielikuvaa Pirhasta helposti lähestyttävänä edelläkävijänä ja sen pitäisi pelata yhteen Taysin ja pelastuslaitoksen brändien kanssa. Sen täytyisi soveltua niin laajaan asukasviestintään kuin organisaation sisäiseen työntekijäviestintäänkin.

Ratkaisu

Tiiviissä, etäyhteyksillä toteutetuissa suunnittelutyöpajoissa Pirkanmaan hyvinvointialue ja Ahjon sekä Duranin asiantuntijat läpiluotasivat brändin ytimen sekä ne ominaisuudet, joita uuden toimijan täytyisi päällimmäisenä viestiä. Työn tuloksena brändiattribuuteista korostuivat lämmin inhimillisyys sekä luja ammattitaito.

Yhdessä ajatustenvaihdon ja suunnittelun myötä pääsimme ratkaisujen äärelle: brändin uutuusaspekti tulisi esille raikkaissa kuvituselementeissä ja luottamus- sekä turvallisuusmielikuva korostuisivat ilmeen laadukkaassa kokonaisuudessa. Inhimillisyyttä ja samastuttavuutta toisimme mukaan lämminhenkisen kuvamaailman avulla.

Niinpä loimme Pirkanmaan hyvinvointialueelle visuaalisen ilmeen, joka koostuu ydinelementeistä kuten tunnuksesta, värimaailmasta, typografiasta, kuvituselementeistä sekä kuvamaailmasta.

Samalla toteutimme 2022 ja 2023 vuodenvaihteessa muutoksesta tiedottaneen kampanjakokonaisuuden, joka koostui lehti-ilmoituksista, some-, Google- sekä ulkomainonnasta. Kampanjamateriaaleissa uuden brändin lämmin lähestyttävyys ja asiansa osaava ammattilaisuus heräsivät visuaalisuuden lisäksi eloon myös sanallisesti.

Käytännössä

Tunnus
Loimme Pirkanmaan hyvinvointialueelle uuden tunnuksen. Tekstitunnus on helposti käytettävissä erilaisissa viestinnällisissä kokonaisuuksissa. Lisäksi se toimii hyvin Taysin sekä pelastuslaitoksen brändien kanssa. Yksinkertainen tekstitunnus on myös helposti tulkittavissa eri kohderyhmissä.

Kuvituselementit ja pattern
Kuvituselementeiksi valikoimme sydämen, pallon, puhekuplan ja pisaran. Elementtejä voi käyttää yksinään – tai niistä voidaan rakentaa pattern eli kuosi, jota voidaan käyttää esimerkiksi valokuvien sijasta erilaisissa toteutuksissa.

Verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat
Visuaalinen identiteetti näkyy laajasti Pirhan eri kanavissa selkeälinjaisen tunnuksen ja typografian, värikkäiden taustojen, samastuttavan kuvamaailman sekä pehmeiden kuvituselementtien muodossa.

Vuodenvaihteen muutoskampanja
Muutoksesta tuotimme laajan tiedottavan muutoskampanjan, joka sisälsi mainontaa sosiaalisen median alustoilla sekä Googlessa. Kampanjaan sisältyi myös ulkomainontaa Tampereen keskustan alueella, tiedottavia lehti-ilmoituksia sekä kirjemuotoisia tiedotteita. Suunnittelimme myös monikäyttöisen messukonseptin erilaisia tapahtumia varten.