Eumer –
Kokonaisvaltainen
brändiuudistus

Eumer – Kokonaisvaltainen brändiuudistus

Kotikutoisuus voi olla sööttiä, mutta globaalissa kilpailussa pärjätäkseen yritys tarvitsee kansainvälisen tason brändin. Näin Eumer harppasi Merikarvialta maailmalle.

Haaste: Brändi kansainväliselle tasolle

Milloin on fiksu hetki brändiuudistukselle? Yksi looginen paikka on silloin, kun yritys haluaa loikata koto-Suomesta kansainvälisille markkinoille.

Kalastustarvikkeita valmistava Eumer oli 15 vuodessa raivannut tiensä maailmanvalloituksen kynnykselle. Eumerin uistimet, jigit ja heittoperhot olivat päätyneet merikarvialaisten Ojamon veljesten venevajasta tuhansien suomalaisten kalamiesten tarvikereppuihin, suosittuihin somevideoihin ja Motonetin kaltaisten ketjujen hyllyille.

Seuraava askel olisi valloittaa vastaavat reput, somet ja myymäläketjut maailmalla. Niinpä Eumerin toimitusjohtaja Olli Ojamo asetti Duran Creativelle haasteen:

”Meidän brändin pitää olla niin kova, että kaikki haluu sitä.”

Ratkaisu: Kokonaisvaltainen brändipäivitys
tarinasta designiin

Eumerin brändissä näkyi, että yrityksen ytimessä oli intohimoisten kalastajaveljesten harrastus, joka oli sittemmin paisunut aidoksi bisnekseksi. Brändi oli kehittynyt kasvutaipaleen varrella epäjärjestelmällisesti ja poukkoilevasti: punainen lanka oli kateissa.

Jotta Eumerista voisi kuoriutua vaikuttava, kansainvälisen tason brändi, sen tarina ja ulkoasu kaipasivat uudenlaista johdonmukaisuutta. Niinpä me Duran Creativella perkasimme Eumerin koko brändiolemuksen läpi ja toteutimme:

Brändihierarkia
Analysoimme vuosien varrella kertyneiden alabrändien ja yksittäisten tuotebrändien suhteen Eumerin kokonaisbrändiin. Selkeytimme, ketkä ovat kunkin tuotekategorian tavoiteasiakkaat ja loimme loogisen kaavan sille, mikä tuote kuuluu minkäkin alabrändin yhteyteen. Näin Eumerin on jatkossa helpompi ja nopeampi tuoda uusia tuotteita markkinoille.

Bränditarina
Eumerilla ei ollut selkeää bränditarinaa, joten kirjoitimme sellaisen. Aluksi tiivistimme yrityksen myyntivaltit, kartoitimme kilpailijakentän, kartutimme asiakasymmärrystä ja työstimme tarinan elementtejä workshopissa. Näiden perusteella käsikirjoitimme Eumerille vaikuttavan bränditarinan, josta on jatkossa helppo ammentaa markkinointiviestinnän sisältöjä.

Brändi-ilme
Kuten brändihierarkian osalla, myös visuaalisen ilmeen suhteen Eumerille oli kertynyt vuosien saatossa sekalainen joukko värejä, logoja, fontteja ja muotoja. Siivosimme kaiken vanhan ja loimme Eumerille selkeän ja raikkaan visuaalisen ilmeen, joka pohjautuu uuteen bränditarinaan. Johdonmukaistimme eri alabrändien tyyliä niin, että jatkossa SpinTube, Jasu ja muut tuotebrändit on helpompi hahmottaa nimenomaan Eumer-perheeseen kuuluviksi. Uudesta Eumer-ilmeestä välittyy brändin sielu: tuotteiden helppokäyttöisyys ja kalastamisen rentous. Stop stressing, get fishing!

Ilmeen ja tarinan käytännön sovellukset
Loimme uudesta brändistä useita esimerkkisovelluksia, jotta Eumerin omilla työntekijöillä ja kumppaneilla olisi jatkossa helppo toteuttaa brändin olemusta käytännössä. Suunnittelimme joukon pakkauksia, myymälämateriaaleja, tuotetekstejä, some-elementtejä ja muita sovelluksia, joissa brändin tarina ja ilme heräävät eloon.

Brändin testaus
Jotta uusi brändi olisi varmasti toimiva ja haluttava myös asiakkaiden silmissä, testasimme sitä uudistusprosessin aikana online-tutkimustyökalulla. Laitoimme ilmeen ensimmäisen version satojen suomalaisten, ruotsalaisten ja saksalaisten kalastuksesta kiinnostuneiden ihmisten arvioitavaksi. Testauksella saadun palautteen perusteella viilasimme tiettyjä brändin yksityiskohtia, jotta ne miellyttäisivät loppukäyttäjää täydellisesti.

Digitaalinen brändiohjeisto
Kokosimme kaiken brändin toteuttamiseen tarvittavan materiaalin helppokäyttöiseen, verkkoselaimen kautta toimivaan digitaaliseen brändiohjeistoon. Suomen- ja englanninkielinen digipaketti sisältää brändin visuaalisten elementtien kuten logojen, fonttien, värien ja sovellusesimerkkien lisäksi myös brändin tarinalliset elementit kuten kohdeyleisömäärittelyn, brändin ydinhyödyt, äänensävyn, ja tietysti itse bränditarinan.

Verkkokauppa
Brändiuudistuksen sisarprojektina loimme Eumerille myös kokonaan uuden verkkokaupan. Suunnittelimme verkkosivuston ilmeen, sisältörungon sekä toimintalogiikan. Uusi verkkokauppa näyttää päivitetyn brändin mukaiselta, toimii tehokkaana myyntikanavana ja sitouttaa kävijöitä kokoamalla Eumerin suositut video- ja artikkelisisällöt yhteen paikkaan.

Tulokset: ”Viis kautta viis”

Brändipäivityksen tuloksena Eumer on nyt tilanteessa, jossa se erottuu edukseen kansainvälisistä kilpailijoistaan ja tekee uskottavan vaikutuksen sekä jälleenmyyjiin että kuluttajiin.

”Te saitte nostettua meidän tarinan sen näköiseksi, kun me haluttiin. Se on oikeesti viis kautta viis”, Olli Ojamo arvioi.