KSS Energia

Kuinka erottua kilpaillussa sähkösopimusviidakossa ja tehdä aiheesta nuorelle kohderyhmälle kiinnostavaa?

Haaste

KSS Energia on monialainen energiayhtiö, jonka lähtökohta on myydä ja tuottaa Puhtaasti Parasta energiaa ja energiaratkaisuja ympäri Suomen.

KSS kaipasi nuorille aikuisille kohdennetun some- ja digimarkkinoinnin perustaksi erottuvaa mainonnan konseptia sekä eheää ja tunnistettavaa ilmettä.

Kilpailu energiayhtiöiden välillä on kovaa ja erottautuminen hankalaa. Erityisesti valitun kohderyhmän huomion herättäminen ei nykyisen tietotulvan keskellä ole mikään helppo nakki. Lisäksi konseptin tulisi taipua moniin tarpeisiin, ja sen tulisi olla helposti KSS:n oman markkinointitiimin itse varioitavissa.

Ratkaisu

Tartuimme haasteeseen innolla ja varsin nopealla aikataululla. Suunnittelun lähtökohtana oli samaistuttavat, mutta utopistiset ja humoristiset tilanteet nuoren aikuisen elämässä. Konseptiin istuvaa kuvamaailmaa lähdimme hakemaan tekoälyn keinoin. Näin saimme lisättyä mukaan sopivan annoksen kaivattua yliampuvaa tunnelmaa.

Huomiota herättävän kuvamaailman ja ilmeen lisäksi suunnittelimme konseptille verbaliikan, joka ei käske tai kehota, vaan jättää nuorelle huolettoman vapauden valita ja tehdä juuri niin, kuin itsestä parhaalta tuntuu.

Suunnittelutyön luontevana jatkumona tuotimme laajasti kampanjamateriaaleja niin sosiaaliseen mediaan kuin muihin digitaalisiin kanaviin. Konsepti jalkautuikin näppärästi Metan kanaviin sekä ohjelmallisen ostamisen bannereiksi useille digialustoille.

Tulokset

Ohjelmallisen bannerimainonnan klikkausprosentti oli lähes 50 % keskimääräistä korkeampi: Yhteensä 16 000 ihmistä klikkasi bannereista eteenpäin. Metan kanavissa klikkauksia kertyi puolestaan 48 000 ja klikkausprosentti ylitti niin ikään keskiarvon.

Mainontaa kohdennettiin myös räätälöidymmälle opiskelijakohderyhmälle. Spesifille joukolle tehdyn mainonnan budjetti oli huomattavasti pienempi, mutta klikkejä kertyi silti erittäin hyvin: Ohjelmallisesta bannerimainonnasta noin 3000 ja Metan-kanavista 8800. Myös opiskelijoiden kohdalla CTR-keskiarvot ylittyivät komeasti.

Konsepti ei haasta kilpailijoitaan näkyvästi, vaan erottuu omintakeisella, KSS:n brändiä mukailevalla, mutta siitä terästetyllä tyylillä. Se jää mieleen ja puhuttelee kohderyhmäänsä ajankohtaisin aihein. Konseptin kautta on helppo havainnollistaa sähkösopimustuotteiden nopeasti muuttuvia ominaisuuksia kiinnostavalla tavalla – myös tulevaisuudessa.