Naantalin
Musiikkijuhlat
Kesän klassikkotapahtuman riemukas ilmeuudistus
Haaste
Naantalin Musiikkijuhlat on kansainvälisesti arvostettu ja vakiovieraidensa rakastama kesätapahtuma, mutta pandemian jälkeen yleisömäärät olivat alhossa. Nousi siis tarve uudistaa tapahtuman yleistä imagoa, niin tarinan kuin ulkoasun osalta.
Strateginen päämäärä on saada aiempaa nuorempaa yleisöä innostumaan kesäisestä Naantalista ja laadukkaasta musiikista. Tavoitteena on välittää tunne Naantalin Musiikkijuhlien kaikista puolista: kesäisestä merellisyydestä, rennoista hetkistä, raikkaista makuelämyksistä – sekä tietysti maailmanluokan musiikista.
Siispä tapahtuman ulkoasun pitäisi herättää potentiaalisen yleisön mielissä musiikin riemua, hauskojen kohtaamisten energisyyttä ja kesäistä vapautta. Samaan aikaan olisi tärkeää säilyttää Naantalin Musiikkijuhlien korkealaatuinen mielikuva ja historiallisuus.
Eli: jotain uutta, jotain vanhaa – ja jotain riemukasta.
Ratkaisu
Koska musiikkitapahtuman ytimessä ovat taide ja luovuus, lähdimme ratkomaan pulmaa järjestämällä kuvataidekisan.
Kilpailun kautta valittaisiin tapahtuman sielua ja uutta strategiaa henkivä taideteos, jonka ympärille musiikkijuhlien uudistettu visuaalinen ilme rakentuisi. Tavoitteena oli löytää taiteellisesti korkeatasoinen teos, joka taipuisi myös modernin digitaalisen markkinoinnin sovelluksiin.
Kilpailun raati, johon kuului edustajia Naantalin Musiikkijuhlien organisaatiosta sekä Duran Creativen designereita, valitsi voittajaksi taiteilija Laura Merzin teoksen Soittajat.
Kansainvälisiäkin palkintoja urallaan keränneen Merzin räväkkä Soittajat-teos henkii musiikkijuhlien tunnelmaa. Musteella ja akryyliväreillä toteutetun työn räiskyvät värit, leikkisä muotokieli ja viitteelliset ihmishahmot kuvaavat yhteisöllistä musiikin riemua ja voimaa. Niinpä teos sopii täydellisesti alkupisteeksi tapahtuman ilmeen uudistamiselle.
Johdonmukaisesti: jotain uutta, jotain vanhaa – ja jotain riemukasta.
Käytännössä
Lähdimme rakentamaan Naantalin Musiikkijuhlien uutta ilmettä Soittajat-teokseen perustuen.
Merz oli suunnitellut työnsä niin, että teoksesta voi digitaalisesti irrottaa pienempiä osia: hahmoja, soittimia ja muotoja. Sommittelimme näistä erilaisia kokonaisuuksia tapahtuman käytännön sovelluksiin; esimerkiksi julisteisiin, ohjelmalehtisiin ja sosiaaliseen mediaan.
Suunnittelussa kumarsimme myös tapahtuman historialle. Otsikkotason elegantti fontti, elementtien ilmava asettelu ja väripintoihin luottaminen viittaavat Erik Bruunin 1980-luvulla tapahtumalle luomiin julisteisiin. Ote on silti klassinen ennemmin kuin retro: uusi ilme tuo tapahtuman räväkästi 2020-luvulle.
Yhdenmukainen, luontevasti kaikkien viestipintojen ja -kanavien läpi kulkeva ilme vastaa Naantalin Musiikkijuhlien strategisiin tavoitteisiin. Se madaltaa uusien kävijöiden kynnystä tutustua kesän piilotettuun helmeen ja kokea Naantalin ja musiikin maaginen yhteispeli.
Aivan niin: jotain uutta, jotain vanhaa – ja jotain riemukasta.