Otava Oppiminen: Vaikuttavan opettajan vierellä

Pähkinänkuoressa

Kun brändillä on aito merkitys, se liikuttaa kohderyhmää – ja antaa suunnan omalle tekemiselle. Otava Oppimisen brändiuudistuksessa merkitys löytyi opettajan ymmärtämisestä.

Haaste
Tutkimus kertoi: Otavan oppimateriaalibrändi ei liikuttanut ydinasiakkaitaan, eli opettajia.

Ratkaisu
Brändiuudistus, jossa strategiana rohkea asiakaskeskeisyys ja aito muutos arkeen.

Haaste

Kun brändi ei tuo lisäarvoa asiakkaille, se ei erotu. Näin yksinkertaista se on – mutta juuri tämä oli Otava Oppimisen haaste. Yhtälailla kilpailijoiden todettiin olevan vailla selkeää identiteettiä, joten markkinassa oli selkeä aukko: määrittämällä oman lisäarvonsa asiakkaille ja viestimällä siitä kiinnostavasti, pystyy parantamaan omaa asemaansa merkittävästi.

Asiakastutkimusakatemian toteuttama ”Opettajan arki” -tutkimus paljasti karun todellisuuden: opettajien työ oli sirpaleista, täynnä kaikkea muuta kuin opetusta. Näissä oloissa brändin oli löydettävä tapansa puhutella opettajia – ja samalla vahvistettava omaa identiteettiään sekä ulospäin että organisaation sisällä.

Ratkaisu

Duran lähti rakentamaan brändiä, joka puhuttelee opettajia ja asettaa Otava Oppimisen seisomaan jämäkästi opettajan rinnalla. Kyse ei ollut vain ulkoisesta muutoksesta, vaan koko ajattelutavan päivittämisestä. Brändiuudistus alkoi perusteista: brändin nimi yksinkertaistettiin brändistrategiavaiheessa Otava Oppimiseksi, ja visuaalinen ilme päivitettiin moderniksi, linjaan konsernin muiden brändien kanssa. Nimi- ja ilmeuudistukset tekevät brändistä tulevaisuudessa selkeästi tunnistettavan ja helposti lähestyttävän. Lisäksi yksinkertaistamisella säästetään jatkossa sisäisiä resursseja ja helpotetaan brändin hallintaa.

Strategisella tasolla muutos oli vielä merkittävämpi. Brändistrategia ankkuroitiin yrityksen liiketoimintastrategiaan, joka keskittyy asiakaskeskeisyyteen. Brändilupaus – ”Vaikuttavan opettajan vierellä” – nousee luonnollisesti brändin keskiöön. Lupaus ei ole slogan, vaan selkeä tavoite jokaiselle kohtaamiselle asiakkaan kanssa sekä punainen lanka liiketoiminnan kehittämiseen.

Brändin sisäinen jalkautus tehtiin hyvin kattavasti ja siten, että jokainen ymmärtää oman roolinsa ja merkityksensä brändilupauksen lunastamisessa arjessa. Näin brändiuudistus vahvistaa myös organisaation sisäistä toimintaa: jatkossa brändi toimii majakkana päätöksenteossa ja ohjaa toimintaa kaikilla tasoilla.

Uudistus vietiin käytäntöön eri sovelluksissa ja kanavissa. Verkkosivusto päivitettiin vastaamaan uutta brändikieltä, kuvaaja Jan Lönnbergin taikomat uudet brändikuvat nostavat opettajat keskiöön, ja PowerPoint-teemat, somekuvitukset ja muut sisällöt vaihdettiin vastaamaan uutta brändiä.

Uudistunut Otava Oppiminen sai myös äänen ja kasvot Klaus Härön ohjaamassa brändifilmissä, joka antaa äänen niille tärkeimmille vaikuttajille: opettajille

Sovelluksia

Youtube sisältöä ei voida näyttää

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi.
Nähdäksesi sisällön sinun tulee hyväksyä evästeiden käyttö.

Asiakas sanoo

”Yhteistyö teidän kanssanne on yksinkertaisesti ollut ihan ensiluokkaista!!! Lopputyön laatu, yhteistyön helppous ja sujuvuus, palveluhenkisyys, ilo ja positiivisuus tekemisessä. Saimme enemmän kuin odotimme!!! Olette 💖 💖”
Päivi Koskela Chief Experience Officer (CXO), Otava Oppiminen