Poutun
brändiuudistus

Pähkinänkuoressa

Suomalaisen ruoka-alan klassikko, Pouttu, lähti uudistamaan brändiään yhdessä Duranin kanssa. Tavoitteenamme oli löytää uusi ääni ja ilme, joka erottaisi Poutun selkeämmin kilpailijoistaan – mutta säilyttäisi samalla brändin vahvat juuret.

Haaste

Kuinka nostaa legendaarinen ruoka-alan brändi aikaisempaan loistoonsa ja erottua kilpailijoista?

Ratkaisu

Visuaalisen ilme, slogan ja bränditarina, jotka tuovat brändiin lisää raikkautta, selkeyttä ja särmää.

Lähtötilanne

Pouttu on pitkän linjan ruoka-alan yritys. Se tunnetaan erityisesti lihatuotteistaan, jotka ovat tuttu näky suomalaisten ruokapöydissä. Vaikka tuotteet ovat maukkaita, on kilpailu tiukkaa ja erottuminen kategoriassaan vaikeaa. Duranin tehtäväksi tuli löytää Poutulle entistä tunnistettavampi visuaalinen ja verbaalinen identiteetti, joka erottuu ja puhuttelee niin nykyisiä kuin uusia potentiaalisia asiakkaitakin.

Pitkillä perinteillään ja tietotaidollaan Pouttu on vahvasti kiinni suomalaisten ruoka-arjessa ja sen oli tärkeää näkyä lopputuloksessa. Visuaalisen ilmeen lisäksi yhteistyön ytimessä oli halu kirkastaa Poutun brändin lupaus ja rakentaa sen ympärille vahva, rohkea ja erottuva tarina.

Ratkaisu

Asiakkaan kanssa yhteisissä workshopeissa määritimme Poutun brändin tilan, keskeiset haasteet ja tavoitteet. Näiden pohjalta lähdimme päivittämään logoa ja visuaalista ilmettä tuoden brändiin lisää raikkautta, selkeyttä ja särmää. Myös Poutun bränditarinan, -persoonan ja tone of voicen päivitimme perusteellisesti: miten Pouttu puhuu, mitä se edustaa ja millaisen roolin se haluaa ottaa suomalaisessa ruokakulttuurissa, mikä on brändin ydin ja tarina sen takana?

Suunnittelemamme uusi slogan ”Arjen menussa mukana” kiteyttää Poutun aktiivisen ja monipuolisen roolin suomalaisessa ruoka-arjessa varsin ytimekkäästi. Sen kaksoismerkitys toimii siis selkeänä ohjenuorana ja tahtotilana Poutun tekemiseen tulevaisuudessa.

Poutun tiimi koki, että Duran onnistui tavoittamaan juuri ne olennaiset rakennuspalikat, joiden varaan uutta brändiä on hyvä lähteä rakentamaan. Uudistus ei ollut vain pintaa – se toi mukanaan kirkkaamman suunnan koko brändiviestinnälle.