Stora Enso –
Beyond Board

Pähkinänkuoressa

Stora Enso tarjoaa paljon muutakin kuin biotalouden materiaaleja. Osoittaaksemme palveluvalikoiman syvyyden, nostimme yhtiön vastuullisuusasiantuntijat framille.

Haaste

Miten monipuolistaa mielikuvaa perinteisen teollisuusbrändin tarjoomasta?

Ratkaisu

Särmikäs tarinankerronta tekee asiantuntijapalvelut tutuksi ihmisten kautta.

Lähtötilanne

Stora Enso tunnetaan sellusta ja kartongista. Mutta moni ei tiedä, että Stora on nykyisin myös asiantuntijayritys, joka tarjoaa asiakkailleen koulutuksia, analytiikkaa ja konsultointia ympäristövastuullisuuden kehittämiseksi. Tätä osaamista Stora Enso kutsuu Beyond Board -palveluiksi.

Duran sai tehtäväkseen rakentaa kampanjan, jolla Stora voisi monipuolistaa brändimielikuvaansa ja tehdä Beyond Board -palettiaan tutuksi niin uusille kuin olemassa oleville asiakkailleen.

Ratkaisu

Fakta on, että nykypäivän B2B-markkinointi on ähkyyn asti täynnä vastuullisuuspuhetta. Yritysten on vaikea erottua ylätason visioinnilla – nyt vaaditaan konkretiaa ja tuloksia.

Stora Enson vastuullisuuden asiantuntijapalvelut eivät ole hypehattaraa, vaan aitojen osaajien tekemää tuloksellista työtä. Storalla on riveissään huippuasiantuntijoita muun muassa elinkaarianalyysien laatimisessa, kierrätettävyyden optimoinnissa, lakipalveluissa ja pakkausdesignissa.

Beyond Board -palvelut perustuvat Stora Enson dataan, teknologiaan ja dokumentaatioon, mutta asiakkaan saaman lisäarvon takaavat lopulta aina oikeat persoonat. Niinpä päätimme nostaa nämä persoonat kampanjan kärkeen.

Toteutus

Koska Beyond Board tarvitsi selkeän tarinan, meidän täytyi ensin tehdä aiheesta selkeää itsellemme. Niinpä syvähaastattelimme Stora Enson asiantuntijoita jokaisesta palvelun osa-alueesta – emmekä suinkaan pelänneet kysyä ”tyhmiä kysymyksiä”.

Jättimäinen röykkiö haastattelumuistiinpanoja ja taustadokumentteja jalostui näpeissämme lopulta Hero-tarinaksi, joka tiivistää Beyond Board -palveluiden ytimen ja toimii suunnannäyttäjänä kaikille myöhemmille kampanjaviesteille.

Hyödynsimme Hero-tarinaa myös voiceoverin käsikirjoituksena ensimmäistä kampanjavideota varten. Lisäksi työstimme käsikirjoitukset myös viiteen Expert Insight -haastatteluvideoon. Niissä Beyond Board -asiantuntijat kertovat kukin omasta erityisalastaan hyvin yksityiskohtaisesti ja aitoja case-esimerkkejä käyttäen.

Seuraava askel oli visualisoida, miltä Beyond Boardin tarina näyttäisi. Koska ydinajatuksemme oli korostaa etenkin Storan asiantuntijoiden persoonia, halusimme että visuaalinen tyyli olisi jotain aivan muuta kuin särmätöntä kuvapankkiestetiikkaa.

Niinpä suunnittelimme kuvakerronnan, jossa valon ja varjojen vaihtelu sekä elokuvalliset projektiot tuovat Storan ihmiset läsnä intensiivisellä tavalla. Valittu tyyli antaa aiheeseen elävyyttä ja aitoutta, joka ilmentää Beyond Board -asiantuntemusta ja auttaa Stora Ensoa erottumaan kilpailijoista.

Videoiden kuvauslokaatioksi valitsimme Storan oman pääkonttorin Katajanokalla. Yhdessä ohjaaja Pavel Andonovin ja tuotantoyhtiö Cocoan kanssa huhkimme yhden kuvauspäivän aikana kasaan niin Hero-videon kuvituksen kuin kaikki viisi Expert Insight -videotakin.

Lopputulos

Beyond Board -palvelukokonaisuuden tiivistävä Hero-tarina sekä yksityiskohtaisemmat asiantuntijatarinat muodostavat kampanjalle vantteran tukijalan. Ne auttavat tarinallistamaan abstraktia asiantuntijaosaamista ja tekevät vastuullisuustyöstä ymmärrettävää.

Stora käyttää kampanjasisältöjä niin verkkosivuillaan, uutiskirjeissään, asiakastapaamisissaan kuin esimerkiksi messuilla. Suunnittelimme sisällöt jo starttivaiheessa sellaisiksi, että niistä on myöhemmin mahdollista jalostaa myös lyhyempiä versioita esimerkiksi sosiaalisen median mainontaan.