Mainostaja,
miksi niin vakavana?
Newyorkilainen mainonnan pioneeri Howard L. Gossage oivalsi jo 1960-luvulla: “Kukaan ei lue mainosta. Ihmiset lukevat sellaista, mikä kiinnostaa heitä – ja toisinaan se sattuu olemaan mainos.”
Miten sitten tehdä mainoksista kiinnostavia? Eräs valtavan tehokas tapa on huumorin hyödyntäminen. Tietotekniikkayhtiö Oraclen viimevuotisen The Happiness Report -tutkimuksen mukaan 91 % kuluttajista suosii yrityksiä, jotka ovat hauskoja. Millenniaalien ja Z-sukupolven kohdalla luku on vielä tätäkin korkeampi: 94 %.
Sama globaali tutkimus perustelee hauskuuden hyötyjä: 78 % vastaajista on sitä mieltä, että brändien tehtävänä on lisätä onnellisuutta maailmassa.
Hauskuus vahvistaa sitoutumista ja vaikuttaa suoraan ostopäätöksiin. Yli 12 000 vastaajasta 48 % oli sitä mieltä, että he eivät voi muodostaa suhdetta yritykseen, ellei se ole hauska. Lisäksi 41 % ilmoitti, että he lakkaavat ostamasta brändiä, jollei se saa heitä säännöllisesti hymyilemään tai nauramaan.
Asiakas kaipaa, mainostaja kavahtaa
Kuluttajan toive on siis selvä: lisää aihetta iloon, kiitos! Ongelma on siinä, että mainostajat eivät kuule tai usko tätä toivetta.
Oraclen tutkimuksen mukaan 95 % mainostajista pelkää huumorin hyödyntämistä. Pelko näkyy siinä, että vain noin 20 %:ssa tutkituista mainoksista on pyritty käyttämään huumoria.
Mutta mikä saa yritykset välttelemään huumoria ja hauskuutta, vaikka asiakkaat sitä selkeästi kaipaisivat?
On helppo syyttää yleistä maailmantilannetta: ei paljon hymyilytä, kun käynnissä on sotaa, pandemiaa, yhteiskunnallista polarisoitumista ja vaikka mitä muuta ahdistavaa. Lisäksi yritysten pitäisi osoittaa olevansa vastuullisia ympäristöllisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti. Ei kai siinä samalla voi vitsailla?
Luotetaan dataan!
Kyllä voi. Ja pitää. Paras peruste tähän on nimenomaan alussa mainitsemani data: 9/10 asiakkaasta toivoo yritykseltä hauskuutta. Tuo toive vain korostuu näinä synkkinä aikoina: kun joka tuutti on täynnä ahdistusta, mainoksilta halutaan vastapainoksi syytä hymyyn.
Kyse ei edes ole mainostettavasta alasta ja aiheesta. B2B-teknologia ja hauskuus eivät sulje toisiaan pois. Ympäristövastuullisuus ja vitsailu voivat kulkea rinta rinnan. Huumoria sopivasti hyödyntämällä aihe kuin aihe nousee kiinnostavammaksi, sitouttavammaksi – ja myyvemmäksi.
Miksi emme tarjoaisi kuluttajille sitä, mitä he kaipaavat? Unohdetaan omat ennakko-oletukset, luotetaan dataan – ja lisätään hauskuutta maailmaan!
Tutustu aiheeseen lisää:
Blogi – Mikä myy: Melankolia vai huumori?
DuranTalks – Mistä syntyy hyvä mainos?