Steripolar –
Taking care
further
Brändin kirkastaminen auttoi perheyritystä hoksaamaan, mikä
tekee siitä alansa parhaan.

Haaste
Kun yritys pyytää Duran Creativelta apua brändiuudistukseen, me emme saavu paikalle ulkopuolisina besserwissereinä, jotka ravistavat hihasta päheän logon ja näppärän sloganin. Päinvastoin: meille brändi ei koskaan ole satu, vaan aina tositarina. Niin myös Steripolarin kanssa.
Vuonna 1985 perustettu Steripolar halusi kansainvälistää liiketoimintaansa ja laajentaa asiakkaidensa ajatusmaailmaa. Kasvavalla terveysteknologian alalla olisi tarjolla ajatus- ja tekemisjohtajan paikka – mutta millainen brändi erottaisi espoolaisen perheyrityksen muista medtech-tuotteiden jakelijoista?
Strategiatyö
Alkuun haastattelimme yrityksen perustajia ja johtoa heidän arvoistaan, kokemuksistaan ja toiveistaan. Seuraavaksi kokosimme steripolarilaisia eri puolilta organisaatiota huolellisesti fasilitoituihin työpajoihin. Niissä aluepäälliköt, asiakaspalvelijat, logistiikkaväki sekä tietysti myös markkinointiporukka pääsivät luottamuksellisesti ääneen.
Kuulimme heidän huuliltaan valtavan määrän huikeita (ja kauheitakin!) kertomuksia siitä, millaista sote-alan meno arki sairaanhoitopiireissä ja yksityisellä puolella. Kuten lähes aina, olennaisimmat asiat sanottiin rivien välissä. Olimme tarkkoina, pistimme kaiken talteen, ja vetäydyimme pähkäilemään, millainen tositarina Steripolar oikeastaan on.

Oivallus: Brändin ydin
Se, mikä erottaa Steripolarin muista, on Steripolarin tahto välittää pidemmälle. Pienimmillään tämä on asiakkaan palvelemista viikonloppuna toimistotuntien jälkeen – ja laajimmillaan se on tarmoa kannustaa yhteiskunnallisia päättäjiä tarkastelemaan sote-taloudenpitoa yhtä vaalikautta pidemmällä perspektiivillä. Erityisen steripolarilaista on välittää ennen kaikkea ihmisestä – sillä kuka tahansa meistä voi joskus olla potilas.
Lyhyesti sanottuna, Steripolarin lupaus on Taking care further.
Kun kirjoitimme tämän lupauksen bränditarinaksi ja esittelimme sen aiemmin työpajoissa tapaamillemme steripolarilaisille, neukkarista kuului huokaus: “Just tätähän me ollaan!” Niinhän se menee: omaa erityislaatuisuuttaan on usein vaikea itse hoksata ja sanoittaa. Mutta itseymmärrys kirkastuu oivaltavan strategiatyön ja brändin tarinallistamisen kautta.
Steripolar ja sen ihmiset todella ovat poikkeuksellisia – ja nyt heillä on työkalupakissaan brändistrategia, joka tarjoaa kättä pidempää tämän erityisyyden viestimisessä muillekin.

Visuaalinen ilme ja brändiohjeisto
Uusi brändistrategia ja päivitetty brändilupaus jalostuivat itsevarmaksi ja uskottavaksi visuaaliseksi ilmeeksi. Se koostuu värimaailmasta, fonteista, symboleista ja toimintalogiikasta, joilla näitä sovelletaan eri alustoilla.
Steripolar halusi säilyttää 40 vuoden aikana tutuksi tulleen sinisen väripaletin, mutta toimme sen 2020-luvun digiaikaan yksinkertaistamalla ja johdonmukaistamalla värien käyttöä sekä selkeyttämällä logoa.
Loimme laajan kattauksen erilaisia valmiita presentaatio- ja taittopohjia, joita käyttämällä Steripolarin myyjien ja markkinoijien on arjessa helppo luoda tarvitsemiaan materiaaleja.
Huomioimme brändi-ilmeessä myös valokuvien käytön ja järjestimme kuvaussession, jossa napattiin kymmenittäin uniikkeja kuvia. Nimittäin kun välittää pidemmälle, välttää valjut kuvapankit.
Projektin päätteeksi kokosimme kaiken työn selkeäksi brändiohjeistoksi, jota steripolarilaiset voivat hyödyntää markkinoinnin, myynnin ja viestinnän tarpeisiin.




Asiakas sanoo
”Taking care further -lupaus on meillä päivittäisenä ohjenuorana kaikessa tekemisessä. Eli teemme hommia niin, että sillä on todellista vaikuttavuutta potilaalle. Kiitos teille huipputyöstä ja kumppanuudesta!”Mikael Neuvonen Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Steripolar