Viking Malt
Miten yrityksen liiketoimintastrategia jalostuu kiinnostavaksi ja näyttäväksi brändiksi?
Haaste
Euroopan 5. suurin maltaiden valmistaja, alkujaan lahtelaislähtöinen Viking Malt oli uudistanut strategiansa. Yhtiö oli jo erittäin tunnettu pienpanimoiden parissa, mutta jatkossa se halusi ottaa entistä vahvempaa roolia myös globaalien jättipanimoiden asiantuntevana kumppanina.
Strategia oli siis selvä, mutta miten se saataisiin tarinallistettua vaikuttavaksi brändiksi? Viking Malt oli jo käynyt läpi projektin erään bränditoimiston kanssa, mutta ei ollut täysin tyytyväinen tuloksiin. Tässä kohtaa Duran Creative hyppäsi mukaan.
Ratkaisu
Emme heittäneet kaikkea aiempaa brändityötä romukoppaan, mutta pistimme kuviot isolla kädellä uusiksi.
Perusteellisen taustatutkimuksen jälkeen tiimimme järjesti Viking Maltin kansainväliselle johdolle työpajan, jossa kävimme strategian läpi pala palalta. Kyseenalaistimme rohkeasti, emmekä pelänneet vetää kiemuroita suoriksi. Onneksi mallasviikingit heittäytyivät ennakkoluulottomasti mukaan ja löysimme yhdessä mehukkaan reseptin brändin pohjaksi.
Tästä tiivistyi bränditarina otsikolla More through Malt. Tarinan ydin on maltaan merkityksessä: siinä, että kyseessä ei ole pelkästään bulkkitason ohrajaloste, vaan elementti, jolla on merkittävän läpileikkaava rooli oluen maussa ja ympäristövaikutuksessa sekä koko arvoketjun työllistävyydessä ja innovaatiokyvyssä. Kaiken tämän merkityksen välittäjänä panimoasiakkaiden, ohranviljelijöiden sekä muiden kumppanien suuntiin toimii tietysti Viking Malt.
Sovellukset
More through Malt -tarina jalostui johdonmukaisesti sovelluksiksi. Päivitimme Viking Maltin visuaalisen ilmeen värejä, logoa ja fontteja myöten. Osana projektia järjestimme parin päivän mittaisen valokuvaussession, jotta saimme Viking Maltin kanaviin laadukasta ja brändin mukaista kuvamateriaalia.
Uudistimme myös Vikingmalt.com-verkkosivut. Loimme entistä loogisemmin eri sidosryhmiä palvelevat asiakaspolut ja valikkorakenteen sekä päivitimme koko sivuston More through Malt -henkiseksi niin visuaalisuuden kuin tekstisisältöjen osalta.
Digitaalisen puolen lisäksi teimme designin myös fyysisen maailman sovelluksiin: brändin ydinajatus ja uusi visuaalisuus näkyvät nyt myös esimerkiksi mallassäkeissä sekä mallastamon henkilöstön asuissa.
Lopuksi kokosimme koko brändityön käteväksi digitaaliseksi brändiohjeistoksi. Verkkoselaimessa toimivan online-ohjeiston kautta Viking Maltin omat markkinoinnin ja viestinnän tekijät sekä tarvittaessa myös ulkoiset kumppanit saavat helposti työkalut ja linjat omaan tekemiseensä. Näin yrityksen brändi ja sanoma pysyvät yhtenäisinä ja johdonmukaisina myös jatkossa.
Tulokset
“Duran Creativen tiimi ymmärsi heti, miten strategiastamme saadaan jalostettua kiinnostava tarina. Tyylillä ja ajatuksella päivitetty brändi nostaa meidät uudelle tasolle globaalien asiakkaiden silmissä – ja luo ylpeyttä oman työn merkityksestä myös henkilöstölle.”Annika Wilhelmson Vice President – Sustainability, Innovation & Marketing Viking Malt